HUKUM : Pelaburan Internet vs Perniagaan Internet

Posted by SAE Tuesday, May 12, 2009
Salam semua...

Saya tertarik dengan istilah pelaburan dan perniagaan internet. Adakah ia membawa maksud yang sama? Sudah tentu tidak. Tahukah anda bahawa pelaburan internet adalah HARAM di sisi islam. Bagaimana dgn perniagaan internet?

Perniagaan internet bermakna anda mempunyai produk atau perkhidmatan untuk dijual dan pelanggan untuk membeli. Bezanya hanya proses transaksi dan penual pembeli tidak perlu 'face to face'. Perniagaan di internet adalah sama seperti perniagaan konvensional. Bak kata Ustaz Zaharuddin, "Rukunnya sama.. ada penjual, ada pembeli dan ada produk. Di dalam Perniagaan Internet.... tiada istilah labur duit, goyang kaki dan kemudiannya jadi kaya."

Untuk membina sebuah perniagaan internet yang berjaya bukanlah sesuatu yang terlalu mudah. Ia memerlukan usaha yang gigih dan juga ilmu pengetahuan yang tinggi, terutamanya ilmu-ilmu yang berkaitan dengan dunia perniagaan. Untuk membina sebuah perniagaan internet yang berjaya, anda perlu mempunyai ilmu mengenai "Niche Market Research", "Product Development", "Web Development", "Internet Marketing", "Search Engine Optimization(SEO)", "Sales Letter Writing ", "Web Credibility", "Traffic Generation" dan bermacam-macam lagi ilmu yang perlu dipelajari dan diketahui..... Membangunkan perniagaan internet, bukanlah semudah membangunkan website dan meletakkannya di internet sahaja.. ia lebih dari itu. Jadi, sememangnya tiada istilah "Duduk Diam Dapat Duit" di dalam dunia perniagaan internet.

Di dalam perniagaan konvensional, ada sesetengah pemilik perniagaan yang melantik jurujual-jurujual serta agen-agen untuk membantu mereka mempromosikan serta menjual produk mereka kepada orang ramai. Agen-agen yang berjaya membuat jualan pula, akan diberikan sedikit komisyen hasil daripada harga jualan produk tersebut.

Di internet, jurujual-jurujual serta agen-agen ini, dipanggil "affiliate". Setelah mendaftar sebagai agen di dalam sesebuah program affiliate, anda akan dibekalkan dengan satu URL yang mempunyai ID anda. Tugas anda, hanyalah mempromosikan URL tersebut. Apabila ada orang yang meng"klik" pada URL anda dan kemudiannya, membeli produk yang dijual di website tersebut, anda akan diberikan komisyen.

Itulah penerangan ringkas mengenai program affiliate, anda mendaftar sebagai agen di sesebuah website yang menjalankan "perniagaan internet", dan kemudiannya, mempromosikan URL affiliate ID anda. Jika ada pembeli, anda akan diberikan komisyen.

Satu ciri utama yang perlu anda tahu tentang program affiliate ialah, program affiliate yang sah tidak mempunyai banyak tingkat (tier). Maksimun tingkat (tier) yang dibenarkan untuk program affiliate hanyalah 2 tingkat (2nd tier) sahaja. Ini kerana, program affiliate lebih mengutamakan kepada jualan produk dan komisyen yang diberikan juga adalah berdasarkan hasil bilangan jualan produk, dan bukannya dari bilangan "downline" yang diperolehi. Jadi, jika ada website yang mendakwa mereka menjalankan program affiliate dan peringkat (tier) affiliate mereka lebih dari 2, iaitu kadangkala sehingga mencecah 5-8 peringkat. Usah sertai! Itu adalah skim piramid yang cuba memperbodohkan anda dengan istilah "Affiliate Program" .

Apakah contoh pelaburan internet? Tunggu next post...

17 comments

  1. DIN_UTHM Says:
  2. http://www.getpay2click.com/v1/index.php?ref=dana_ghaib
    Sering kali anda ketandusan wang...masalah tidak cukup untuk menyara keluarga menyediakan keperluan seharian anda..
    anda sering kecewa kerana terpaksa berputih mata kerana gagal membeli barangan yg amat dihajati oleh anda sendiri mahupun orang tersayang...jangan berputus asa kerana setiap masalah pasti ada jalannya ...Allah swt takkan merubah nasib hidup kita selagi kita tidak merubah nasib hidup kita sendiri...tiada jalan pintas lain yakni usaha...
    saya sedia membantu kalian semua...sila layari web ini untuk mengetahui maklumat lanjut..
    mudah sahaja klik sahaja>>>
    http://www.getpay2click.com/v1/index.php?ref=dana_ghaib

     
  3. Sae Says:
  4. Setuju!Mmg benar dgn membaca surah al-waqiah ...tidak2 putus rezeki dtg...alhamdulillah..bacanya tiap2 hari ya...

     
  5. Saya amat bersetuju dengan pandangan saudara. Saya langsung tidak bersetuju dengan melaburkan duit kepada syarikat yang tak diketahui dimana hujung pangkalnya. Entahkan pelaburannya adalah berdasarkan perniagaan yang haram disisi Islam. Maaf cakaplah.. perniagaan VEMMA yang diklaim sebagai "Perniagaan Internet Sebenar" juga saya tidak setuju.Lagipun mengapa perlu mengeluarkan modal jika kita boleh menjual produk affiliate secara percuma seperti yang saudara tuliskan. Mmm.. inilah yang saya sedang buat mempromosikan affiliate orang lain.Antaranya buku yang ditulis oleh Rahman Basri "Rahsia Pemasaran Emel". Jika saudara belum buku ini dan ingin membelinya silalah beli dari link saya http://www.panduanemel.com/index.php?ref=nabilmajdi hehe.. bantu membantu sesama Islam

     
  6. Aim Says:
  7. Mari join ads4bucks.....

     
  8. Avi Says:
  9. Terima kasih untuk maklumat diatas.

     
  10. Sabrina Says:
  11. Sy setuju. Perniagaan yg halal mesti ada penjual, pembeli dan produk dan seelok2nya mesti ada akad antara penjual dan pembeli. Saya jual dan sy beli. Boleh mlalui sms atau email. InsyaAllah perniagaan tersebut akan mndapat keberkatan Allah swt.
    Saya pun mnjalankn perniagaan secara on9 sebagai agen. Jadi siapa2 yg berminat nak mulakan perniagaan scara kecil2an dan mnambah pndapatan smpingan boleh la dftar di link di bawah.

    http://gedungkain.weebly.com/borang-ahli-tajaan-dibuka.html
    *di ruangan "ID penaja anda" sila isikan bienasabrina
    Terima kasih.
    Sabrina (019-7534870/biena_gurlz@yahoo.com.my)

     
  12. Anonymous Says:
  13. Rahsia Menjana Wang Melalui Internet
    tanpa perlu membeli e-book
    tanpa mengeluarkan modal
    http://masyuksentiasa.blogspot.com/2012/08/neobux-tips-dan-trick.html

     
  14. Anonymous Says:
  15. JOM BISNESS INTERNET DENGAN AdFoc.us
    http://adfoc.us/1659571

     
  16. Unknown Says:
  17. APAKAH amalan paling mudah semoga Allah permudahkan rezeki dan panjangkan umur? Jawapannya begitu mudah iaitu menghubungkan silaturahim.

    Perkara ini dijelaskan daripada Anas bin Malik, katanya, dia mendengar Rasulullah SAW bersabda bermaksud: ”Sesiapa yang ingin dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturahim (hubungan kasih sayang).” (Hadis riwayat Bukhari)

    BERSAMALAH BANTU MEMBANTU DENGAN BERGABUNG DALAM www.infaq.biz

     
  18. neyzam Says:
  19. Assalam siapa boleh tolong jelaskan 2 perniagaan ini halal @ haram t.k

    1. www.alfagenius.com/?ref=pintar ... downline cari 2 orang dan limpahan downline auto tanpa had

    2. http://www.moneyclub2u.com/emoney ... plan pemasaran lihat di plan insentif

    Harap siapa yg arif tolong jawab di sini dan email pada linepromosi@gmail.com

    terima kasih

     
  20. Anonymous Says:
  21. http://bit.ly/1cf5ywf ... kerja mudah..daftar dapat 25usd..kerja kita hnya post link..

     
  22. gila gundam Says:
  23. Jana income Rm900 sehari tanpa modal Saya nk berkongsi 1prgm dari US yg boleh buat income sampingan. Free register tiada apa2 bayaran dikenakan. Tiada tipu muslihat (kalau anda rasa prgm ni menipu...anda tk rugi apa2 pun, anda tk keluar modal pun kan?) Anda hanya perlu open link di bwh dan register sebagai member. Lepas register anda terus dpt 25usd x 3.4 = rm85.00...bila ckup USD 300 dah boleh claim
    Register percuma sila isi sini http://bit.ly/19NJHOH

     
  24. Unknown Says:
  25. http://gopaidweekly.com/?ref=222287

     
  26. nurquraisha Says:
  27. http://lpgnxtreme.com/?referid=quraisha92 kerja mudah saja bagi siapa yang ingin menambah pendapatan sila click link di atas..

     
  28. Unknown Says:
  29. Hati-hati di sini. Tidak ada yang dapat membantu Anda di sini atau bahkan menyarankan bagaimana Anda bebas untuk mendapatkan bantuan keuangan. Setiap jawaban dari pemberi pinjaman kredit atas pertanyaan Anda, Anda harus mengabaikan, karena Mereka Apakah Penipuan ... penipuan yang nyata ... saya adalah korban yang saya robek Ribuan dolar ... baik terima kasih Tuhan untuk saudara Kristen yang dimaksud saya untuk sebuah organisasi pinjaman yang dibentuk oleh beberapa Ibu Clara, claraloans@financier.com.
    Mereka membuat hidup saya yang berharga dan memberikannya makna. Ketika adik memberiku semata-mata untuk Untuk kontak lebih lanjut, saya menghubungi dia. Mereka menyetujui pinjaman sebesar $ 75.000,00 USD dan dalam 48 jam setelah bertemu semata-mata untuk orang lanjut Untuk melawan persyaratan, pinjaman saya disimpan di rekening bank saya tanpa agunan. Saya akan menyesal Total hidupku, Karena pada titik waktu saya hanya bercerai ayah dari anak saya, dan anak saya (Ridwan) dihadapkan dengan situasi hidup dan mati. Jangan ragu untuk menghubungi via Email: Claraloans@financier.com. Untuk pertanyaan lebih lanjut. hubungi saya via: Yunitanurudeen@gmail.com

     
  30. Unknown Says:
  31. SESUAI UNTUK PINJAMAN KRISMAS
    Hello semua orang, Nama saya Cik Clancy sini Dexter memecahkan TUKAR HIDUP SAYA UNTUK KELUARGA CARA MEMPUNYAI KREDIT A pinjaman yang berpatutan yang akan mengubah hidup anda selama-lamanya Tawaran Testimoni Krismas datang. Saya tinggal di Florida dan saya wanita gembira di Amerika Syarikat hari ini? Saya Broke kehidupan keluarga saya dan sebarang pinjaman yang berubah, saya akan merujuk kepada mana-mana orang yang mencari pinjaman dengan mereka memberitahu diri saya. Mereka perlu bermula hidup saya saya dan memberikan kebahagiaan kepada keluarga saya i $ 250,000.00 membantu saya dengan ini takut membuat pinjaman syarikat jujur dan Allah US dengan kredit sebagai janda dengan tiga kanak-kanak mengatakan dalam talian $ 250,000.00 adalah memerlukan satu dolar pinjaman, mereka benar-benar Tuhan kredit bereputasi Bekerja dengan sebuah syarikat, orang takut. Jika anda memerlukan kredit dan sila hubungi mereka secara langsung dan Clency Wanita mengatakan bahawa anda merujuk kepada mereka sila tidak 100% pasti untuk membayar balik pinjaman. Hubungi melalui E-mel: theresawalkerloanfirm@gmail.com
    SESUAI UNTUK PINJAMAN KRISMAS

     
  32. Angga Annisa Says:
  33. Ini luar biasa saat saya mengira semua telah selesai dengan saya Ibu Iskandar datang untuk menyelamatkan saya. Saya sangat berhutang sejauh orang-orang yang saya pinjam uang dari geng melawan saya dan kemudian membuat saya ditangkap sebagai akibat dari hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan maka masa rahmat diberikan kepada saya saat saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan mencari uang untuk membayar semua hutang yang saya terima sehingga saya diberitahu bahwa ada beberapa kreditur sah online sehingga saya harus mencari Karena melalui blog saya berualang kali tertipu tapi ketika saya menemukan Ibu Iskandar CEO ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM, Tuhan mengarahkAan saya ke iklannya melalui blog karena daya tarik saya terhadapnya adalah benar-benar mukjizat mungkin karena Tuhan telah melihat bahwa saya memiliki banyak menderita karena itulah dia mengarahkan saya kepadanya. Jadi saya menerapkannya dengan antusias setelah beberapa jam pinjaman saya disetujui oleh Dewan dan dalam dua hari saya dikreditkan dengana jumlah pasti yang saya berikaan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Kredit Tanpa Agunan (KTA) sama seperti saya berbicara dengan Anda sekarang saya telah dapat menghapus semua hutang saya dan sekarang saya memiliki supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya memberi makan atau mengambil keuangan apa pun keputusan saya tidak punya urusan dengan Polisi lagi saya sekarang adalah wanita merdeka. Anda ingin mengalami kemandirian finansial seperti saya silahkan hubungi Ibu melalui BBM-nya: {D8980E0B} atau melalui email perusahaan: (iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com) Anda tidak dapat memperdebatkan fakta bahwa di dunia kesulitan ini Anda memerlukan seseorang untuk membantu Anda mengatasi gejolak keuangan dalam hidup Anda dengan satu atau lain cara, jadi saya memberi Anda mandat untuk mencoba dan menghubungi Ibu Iskandar di alamat di atas sehingga bisa mengatasi kemerosotan keuangan dalam hidup Anda. Anda bisa menghubungi saya melalui email berikut: (anggaannisa1979@gmail.com)) selalu bersikap positif dengan Ibu Iskandar dia akan melihat Anda melalui semua tantangan finansial Anda dan kemudian memberi Anda sebuah tampilan baru finansial.

    Detail Kontak Penuh:

    Perusahaan: ISKANDAR LESTARI LOAN FIRM (ISKANDAR LENDERS)
    Email: {iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com}
    BBM INVITES: {D8980E0B}
    : {4424AA}
    Alamat Facebook: {www.facebook.com/iskandar.lesteri.7}
    Website: {iskandarlestari.wordpress.com}

    TESTIMONI OLEH
    Penerima Manfaat: Angga Annisa
    Email: {anggaannisa1979@gmail.com}

     

Post a Comment

Pengenalan Blog

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Sahabat...

Selamat Datang ke Laman Bisnes Internet Online.

Saya SAE dan izinkan saya membantu anda. Di sini saya berkongsi cara-cara menjana wang, cara membina blog dan sebagainya hanya dari komputer anda di rumah. Tak kiralah anda surirumah, golongan professional, student, graduan menganggur atau kerja part time/full time.

Dipaparkan juga produk-produk INFO terkini yang bole anda beli untuk MELARISKAN BISNES anda memandangkan maklumatnya yg terlalu BERNILAI. Salah satunya menjadi RAHSIA KEJAYAAN SAYA pada hari ini.

Dapatkan juga LAPORAN atau BONUS PERCUMA serta tips2 PANAS perniagaan yg rata2 dicari setiap usahawan cyber. Hanya email saya di infobisnesduit@gmail.com dan saya akan hantarkan pada anda A.S.A.P.

Mengapa saya mahu berkongsi dan tidak mahu simpan rahsia 100%? Dulu saya juga seperti anda telah belanja beratus ringgit namun hasilnya HAMPA. Rupanya strategi saya SALAH. Saya membeli produk dr org yg mementingkan keuntungan semata2, bukannya benar2 mahu menolong anda. Dan produk yg dibeli tersangatla HAMPEH sehinggakan saya berasa sgt marah dan kecewa. Jadi berhati-hatilah.

Semoga perkongsian ilmu di laman ini bermanfaat buat semua dan marilah mengkayakan orang kita sendiri.......

Mengenai Kami

SAE CREATION ENTERPRISE (002008654-U)





Bisnes SAE

Tengah Dikemaskini. Harap Maaf